Výlet do tunelu

3. listopadu 2010 v 21:50 | Radek
S malým zpožděním pár vět o výletu, který jsem v lákacím mailu charakterizoval slovy "brouzdání listím"a pak jsem mrzli v tunelu.

Dlouhá cesta do Srbska

Na svátek 28. října jsme si domluvili výlet do Českého krasu. Jelikož se výletu účastnila i Lenka, která kvůli tomu vážila cestu až z Ústí nad Labem, sraz byl na hlaváku v 9:25. Ovšem už ani na DB není spolehnutí a vlak, kterým měla Lenka přijet do Prahy si vezl z Německa zpoždění 45 min. Já jakožto známý optimista, jsem věřil, že ČD se pochlapí a část zpoždění stáhnou. Proto jsem sraz posunul na 10:00. Skutečně se stal malý zázrak a Lenka byla v 10 v Praze, bohužel jsme ale v 10 stejnak nebyli všichni, neboť ti, kteří to měli nejblíž přijeli poslední a vlak v 10:10 jsme nestihli. No nic za 30 min. jede další. Nemilé překvapení nastalo při kontrole jízdenek, když nám pan průvodčí sdělil, že vlak jede jen do Řevnic. No nedalo se nic dělat, holt jsme museli zajít v Řevnicích na pivo. Ještě že tu hospodu tu mají hned u nádraží, no ono strategická poloha je asi jediná výhoda téhle putiky. Dalším vlakem konečně dorážíme do Srbska a po váhání jestli nejít rovnou na oběd, když je čas oběda, vyrážíme na cestu, neboť dle všichni se odpovědně vybavili svačinami.

Ach ty nadšenci

Kromě brouzdání listím byla naším cílem také návštěva Salvoyových lomů, ke kterým jsme došli ze Srbska postupně po žluté, červené, modré a zelené značce. Když už jsme zde byli, neodolali jsme oficiální prohlídce skanzenu, která sestává ze tří částí.

Dějství první
Nejdříve se nám v budově muzea dostalo výkladu o historii těžby vápenců v Českém krasu, o historii Salvoyových lomů a také jsme si vyslechly historku o Hansi Hagenovi (video zde).

Dějství druhé
Projížďka vláčkem po železnici o rozchodu 600 mm baví jak malé tak velké a nás bavila samozřejmě také. Hrkající vagónky a bafající dvouválec uprostřed lesa má své kouzlo. Obnovit = postavit takový kus kolejí muselo dát spoustu práce. Obdivuju lidi, kterým to stojí za to. Při cestě zpět jsme vystoupili před tunelem.

Dějství třetí
Tunel už to vlastně úplně není, protože je zavalený. V tunelu je k vidění menší expozice o tom, jak se takový tunel razil a potom zde mají spoustu malých lokomotiv. Důlních, i těch, které jezdí jen po povrchu. Tunele nás provázel človíček, který je skutečným důlním nadšencem, protože v práci staví tunely a o víkendech maká v tunelu Salvoyových lomů. Paradoxně jeho nadšení a nekončící poutavé vyprávění bylo i nevýhodou, neboť to nebralo konce. Až když jsem si všiml, že holky se netváří nějak nadšeně, uvědomil jsem si, že jsme v tunelu nějak déle. Nakonec jsme z tunelu vylezli po hodině.

Po dlouhé prohlídce naše další cesta vedla na vyhlídku nad  Svatým Jánem odkud jsme sešli do Sv. Jána a po žluté se vrátili zpět do Srbska.

Závěr

Salvoyovy lomy určitě doporučuju k navštívení, jen je třeba si na to nechat více časů. Opět na mě zaujal zápal lidí pro věc, podobně jako při návštěvě štol u Jílového u Prahy.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eva Eva | 4. listopadu 2010 v 6:29 | Reagovat

Že to vyprávění nebralo konce by se dalo vydržet... kdyby to nebylo celý o motorech a podvozkách důlních mašinek. :)

2 Ales Ales | Web | 4. listopadu 2010 v 7:01 | Reagovat

Tak tohle je muj klasicky zimni vylet, (cca 10x-15x) akorat ja tam chodim z Karlstejna a pak pres Sv. Jana do Vraze nebo do Srbska. Na prohlidce lomu jsem nikdy nebyl. KOukam ze to musim napravit. Diky za tip.

3 Radek Radek | 4. listopadu 2010 v 9:51 | Reagovat

[1]: Asi mas pravdu, ale holt jsem to nejak nevnimal, kdyby to bylo neco co me nazajima, asi bych rychleji zacal koukat na cas :)

4 Michal Michal | 4. listopadu 2010 v 23:00 | Reagovat

[1]:Jé o motorech a podvozcích, rád bych si to poslech :)

5 Radek Radek | 5. listopadu 2010 v 9:40 | Reagovat

[4]: Tak sleduj web http://www.solvayovylomy.cz/ obcas delaji nejak akce, ze tam prijedou parni valce, parnis troje, historicka auta, vytahnou masinky atd. ted uz ukoncili sezono, ale az tam pristi rok neco takovehu bude, tak bychom mohli vyrazit. Doporucuju take jejich fotogalerii projit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.