Jarní Nízké Tatry

9. dubna 2012 v 18:17 | Radek |  Hory

Pár řádek o jarním přechodu části Nízkých Tater za exkluzivního počasí.

Několik let jsme plánovali zimní přechod Nízkých Tater a letos z toho vyšel jarní přechod V části. Vydali jsme se v sestavě: Honza s Péťou, Jirka, Michal a já v termínu 24.-26.3.2012.

Sobota

Nočním orient expresem jsme se přes noc přesunuli do Popradu, kde jsme bohužel museli čekat na autobus směr Telgárt, který jel až v 9:00 hodin. Naštěstí měl nonstop na nádraží otevřeno a později otevřela i pizzerie před nádražím a pivko mají na Slovensko dobré (když je často české...), tak čekání uteklo.
Zahrádkářům ještě nezačala sezóna, takže na rozdíl od minula jsme jeli poloprázdným autobusem. V Telgártu měli kluci pořád nějakou mlsnou a měli choutky se stavit ještě na jedno, ale hospodu jsme jim rozmluvili a ... a zasekli jsme se o kousek dál u obchůdku s potravinami. Takže došlo ještě na jeden lahváč sedíc na sluníčku na zídce před obchodem, alespoň jsme mohli pozorovat vesnický život. Během toho pozorování se náhle objevil pěkný západní vůz a v něm pěkná baba, no a ... byla to Péti známá, jak je ten svět maličký.
Tak konec chlastání a šup do kopce, výstup na Královu Holu byl dle očekávání dlouhý, dole už nebyl žádný sníh, ale v půlce kopce už jsme museli nasadit sněžnice. Pod vrcholem jsme na teplé asfaltce poobědvali a kochali se tím, co jsme při minulé návštěvě těchto končin neviděli - kopečky kam se podíváš. Stavba vysílače už moc k obdivování není, takže jsme vrchol jen přeběhli a směřovali po hřebenovce dále na Z.

Hřeben byl místy zcela holý, bez sněhu, takže se nám hezky šlo a cesta celkem utíkala, navíc jsme se mohli kochat pohledem na Vysoké Tatry. Jen ta Péťa, ta nám pořád utíkala, prý to ale nebylo tím, že jsme takové trosky, ale prý to bylo tím, že motory apod. jsou nezajímavá témata. Takto to bylo až po Bartkovou, kde jak jsme začali klesat, tak jsme opět museli nasadit sněžnice, ale i tak jsme se občas pěkně propadali.

Na útulnu Andrejcová jsme dorazili přesně se setměním. Na útulně byli jen další dva kluci, které jsme ráno viděli před námi. Fascinující byla jejich sbírka Plzní, to jsem sebou netahal snad ani když jsem byl mladší. Po večeři hned šup na kutě, zítra bude náročný den.

Neděle

Ráno vstáváme celkem brzo a v 8:15 startujeme (byl už letní čas), víme, že nás čeká dlouhá cesta, podle časů v mapě trvá cesta z Andrejcové na Ramžu 7 hodin, Je opět nádherně, prostě exkluzivní počasí. Sluníčko pálí, sluneční brýle jsou pomalu nejdůležitější vybavení. Hřeben zde není vyfoukaný a tak jdeme skoro pořád na sněžnicích.

V sedle Priehyba dáváme oběd a delší pauzu, prostě kvalitní lempling jak má být. Během oběda jsem si v GPSce naklikal pár bodů po cestě na Ramžu a trošku jsem se vylekal, vyšlo to ještě 14 km. Ze sedla jsme vyrazili v 13:40. Úsek mezi Kolesárovou a Oravcovou byl místy náročný, pod sněhem se ukrývaly polomy a občas se člověk do nějakých větví propadl, potom vyprostit sněžnici nebylo lehké, jednou jsem dokonce musel použít motyčku, abych se z té šlamastiky dostal.

Začala se projevovat únava, hlavně na Michalovi. Při některé tatrankové pauze jsem na téma, jestli dojdeme dnes na Ramžu prohlásil "datelný to je" a to byla hláška, kterou jsem neměl říkat. V daný okamžik jsem si to ale opravdu myslel, že tam dojdeme. Sestup z Homolky stál za prd stejně jako bez sněhu a další cesta po úbočí s přelézáním popadaných stromů stála také ho.. . Navíc se setmělo, takže jsme museli jít s čelovkami a únava byla už větší, než by bylo zdrávo. Chvílemi nebylo v lese ani památky po sněhu, chvílemi jsme se bez sněžnic propadali po kolena. Několikrát jsme museli sněžnice sundávat a nandávat.

Nakonec jsme v 21:45 našli přijatelné místo v lese přímo na cestičce, kde bylo možné postavit stany a zakempovali jsme. Byli jsme na to vybavení, takže jediný problém byl, že jsme měli velice málo pitné vody, tak málo, že jsme s Jirkou obětovali jediné vrcholové pivo, které jsem měl sebou. Noc byla bez problémů.

Pondělí

Ráno jsme brzo vyrazili a jak byl sníh přes noc zmrzlý, tak se šlo snadněji a na Ramžu jsme dorazili cca za hodinu. Nabrali jsme vodu a hned bylo lépe, počasí bylo opět krásné. Podle stop bylo vidět, že i naši předjezdci nespali na Ramže, ale někde v lese. Naše další cesta vedla stále po červené směr sedlo Čertovica. Opět jsme se mohli kochat výhledy na Vysoké Tatry, na Ďumbier a občas jsme zahlédli i špičku vysílače na Králově holi. V Čertovici měla Péťa skončit a ostatní jsme chtěli pokračovat na Štefánikovu chatu. Přišli jsme sem pozdě, takže při pokračování na chatu by opět hrozilo nějaké noční dobrodružství, takže jsme se rozhodli to zde zabalit a jet domů všichni. Trochu mě to mrzelo, že se pod Ďumbiér nepodíváme, ale alespoň vím, kde příště začneme. Bohužel na sedle nefunguje žádná hospoda, tak čekání na autobus nebylo zrovna podle naších představ. V Liptovském Mikuláši jsme celkem dlouho čekali na vlak, ale v hospodě to uteklo celkem rychle. Jel jsem domů (do Chlen) s Michalem z Třebové a z cesty autem si pamatuji hlavně to, že jsem chvíli mluvil s Michalem, chvíli spal a takto mnohokrát dokola. Doma jsem padl do postele úplně ko.

Závěr

Díky pěknému počasí jsem jsem tu V část NT konečně viděl. V neděli jsme to zbytečně přetáhli, měli jsme zakempovat dříve. Podzimní NT jsme si jednou užili za luxusního počasí, jednou za zcela hnusného počasí, teď jsme je viděli na jaře a vždy měli své kouzlo, touha vidět je v opravdové zimě ale stále doutná. Péťe a Honzovi patří dík za organizační zajištění zájezdu.

Data

Fotky: zde.
GPS logy:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.